Sidste nyt 2008

På disse sider kan du følge med i hvad vores liv på vandet bringer os

Sidste nyt 2007

Sidste nyt 2006

Sidste nyt 2005

Sidste nyt 2004

Sidste nyt 2003

Sidste nyt 2002

UNDSKYLD, at der har været "radiotavshed" siden efteråret 2007. Det er der mange gode og dårlige grunde til, som vi nok skal forskåne jer for. Blot fortælle, at der har været uhørt travlhed hos web-redaktøren. Dels har det været vinter, hvor der ikke er så meget at berette omkring livet på vandet. Det skulle da lige være, at det var en ualmindelig mild vinter, hvilket er herligt for os som bor på vandet. Det betød, at der var åbent for vandet på broerne hele vinteren igennem, hvilket er en stor lettelse.

Vi nåede en lille udsalgs-smuttur til London først i februar, desværre fik vi begge en gang "Roskildesyge" undervejs. Men vi nåede da at se musicalen "We will rock you" - en fantastisk oplevelse. Du kan se billeder her.

En stor del af vores tid er også gået med den såkaldte "fastliggersag", hvor Brøndby Kommune pludselig ville smide alle helårsbrugere ud af Brøndby Havn. Indhold, detaljer og afgørelser vil jeg ikke kommentere her blot henvise til den omfattende medieomtale der har været bl.a. i TV Lorry, Brøndby Lokal TV, Metroexpress, Urban, Sydkysten, Folkebladet og Vestegnen og sikkert flere. For interesserede kan man også følge sagen via Brøndby Kommunes hjemmeside, hvor dagsordener og referater fra møder offentliggøres. Udfaldet af sagen henstår fortsat i det uvisse, og vi håber selvfølgelig at kommunen finder en løsning som vi som helårsbrugere kan acceptere. Det glædelige er at der er politisk opbakning for at beholde helårsbrugerne i Brøndby Havn.

Foråret bød på de sædvanlige oplevelser på havnen - alle "kommer ud af lukaferne" og der bliver gået til den som f.eks. da der skulle males terresse på restauranten. Se billeder her.

Der var også  tid til at tage Mette ud på klubbens pinsetur til Lomma - hvilket var hyggeligt, og i rigtig godt vejr. Vi har da også lidt billeder derfra, som du kan se her pinsetur.

Sct. Hans blev også fejret på behørig vis på havnen, og det var selveste borgmester Ib Terp, der holdt båltalen. Det var godt nok en lidt kold og blæsende aften, men der var et fint fremmøde, se billeder fra Sct. Hans.

Radiotavsheden er nu brudt, og der er en udførlig beretning fra vores sommerferie, som henstår i total afslapningens tegn :o). Og der er masser af billeder fra sommerferien - tjek ud her.

Onsdag den 30. juli 2008

Vi stod op ca kl. 8.00 og gjorde klar til afgang. Vi oplevede den mest fantastiske service fra Havnen i Helsingør – dels kom de og opkrævede havnepenge, dels sørgede de for at vi kom godt ud af statshavnen, og ikke mindst stod de og vinkede farvel på molen, da vi sejlede mod syd. Bedre fås det ikke.

Vi havde en skøn sejlads hjem til Brøndby, og blev modtaget med kaffe og en masse herlige mennesker, der ville sige hej. Og så var det den del af Blue Dolpins sejlerferie, nu er det hygge for resten af ferien.

Tirsdag den 29. juli 2008

Det var igen en supervarm og lækker sommerdag. Vi gik en tur rundt i byen – det var næsten ikke til at holde ud p.g.a. varme. Helsingør er nu imponerende – og har sit helt eget liv p.g.a. besøg fra Sverige. Og en masse ting er vanvittig billige sammenlignet med andre steder i landet. Herligt at opleve, og en skøn gammel by.

Vi spiste frokost hjemme, og jeg gik ud for at shoppe lidt og købe ind til formodentlig afgang i morgen. Vi ville egentlig have grillet, men det blæste så meget, så vi måtte kravle ned i kahytten både for at lave mad og spise.

Mandag den 28. juli 2008

Vi var tidlig oppe og der var afgang lidt i otte. Det var vores plan at sejle til Helsingør og finde en plads inden der kom alt for mange. Det var en utrolig flot, stille og varm tur. Vi nåede Helsingør ca. 13.00, men der var ikke plads at finde i lystbådehavnen. Så vi ringede til Havnefogeden og fik lov at gå ind i statshavnen. Fik OK plads, der er dog meget trafik, færger,  tog, bus, biler, cykler og ikke mindst svenskere.

Spiste frokost, slappede lidt af, gik en tur i byen, lavede aftensmad, og gik en tur ud på molerne og Zallee fik lov til at løbe. Og det var stadig godt varmt kl. 22.30.

Søndag den 27. juli 2008

Det var rigtig varmt og herligt sommerligt. Vi besluttede at tage en tur til Rørvig – i gummibåd. Vi handlede og gik tur på havnen, og fik en kop kaffe inden turen gik hjem igen. Herlig tur.

Lavede mad, og begyndte så småt at gøre klar til at forlade Nykøbing mandag morgen.

Lørdag den 26. juli 2008

Det var igen herligt sommervejr. Dagen blev brugt på at gå en tur på marked (kunstmarked på havnen) mødte forskellige som vi sludrede med. Tog ud med gummibåden for at bade i bugten – lækkert. Vi gjorde os i stand, og gik i byen for at spise – der var rigtig travlt og lang ventetid. Men det var superlækker mad.

Fredag den 25. juli 2008

Der blev igen sovet længe – sikkert oven på gårsdagens anstrengelser.

Mads og Mikkel tog toget mod København kl 14.30 – og så var der pludselig stille. Rune og jeg gik en tur i byen og handlede. Hygge på båden og grill om aftenen.

Torsdag den 24. juli 2008

Der blev sovet længe. Ca kl. 14 var der afgang mod Rørvig – alle 4 og lille Zallee. Vi havde besluttet at det skulle være en gå tur og det blev det. Der  var vist godt og vel 10 km, så det tog sin tid, men det var en flot og varm tur, og vi undgik de værste af fars ”genveje”. Fremme i Rørvig fik vi en tiltrængt tår og drikke, og fandt Bøfhuset, hvor vi fik lækre bøffer. Så var det en tur ned forbi havnen, inden kursen blev sat mod Landliggerkampen. Der var rigtig mange mennesker, og det var ganske underholdende. Vi fandt bussen der kørte til Nykøbing, og var på båden ca. kl. 22. Så var det gang i kortspillet, og almindelig hygge.

Onsdag den 23. juli 2008

Rune og Mikkel var tidligt oppe for at gå til frisør, og købte morgenbrød med hjem til os andre – selv om det var noget sent. Jeg gik en god lang tur med Zallee, og pudsede vinduer på båden..

Vi tog til Sommerland Sjælland midt på eftermiddagen – toget blev noget forsinket, da det var tæt på at køre en lille pige ned – heldigvis ramte det kun hendes cykel,og vi andre kunne nøjes med forskrækkelsen og lidt forsinkelse.

Vi tøffede rundt i Sommerland, spiste og prøvede lidt forlystelser. Vi var hjemme ca. kl. 20, hyggede os og spillede mousel til sent.

Tirsdag den 22. juli 2008

Alminidelig afslapning med bad, besøg i Havnens stormarked – og Tour de France! En tur rundt på havnen, fodbold og almindelig hygge. Vi gik ud for at spise og fik en supermiddag til en rigtig god pris – superhyggeligt.

Mandag den 21. juli 2008

Det lykkedes at få ”liv” i skibet, og alle drengene op så vi kunne sejle kl. 11.30. Vi tog til Nykøbing, og selv om vi var indenfjords var der godt gang i søen. Fandt fin plads, ungerne tog bad og vi spiste frokost. Gik en tur i byen og handlede. Og så vrimlede det ind med Brøndby sejlere. Andre og Jeanne, Ove og Mejla. Vi fik besøg af dem alle og der var hygge på agterdækket. Så det blev sent inden vi fik tændt grillen, men en hyggelig aften, og endelig mulighed for at være udenfor.

Søndag den 20. juli 2008

Det blæste og regnede fortsat for meget til at vi gad sejle, så vi blev og havde endnu en slapperdag. Det blev til TV et par gåture, en is. Vi grillede på agterdækket og spillede mousel.

Lørdag den 19. juli 2008

Det var rigtig sovevejr, og det blæste godt. Så vi nussede rundt, læste m.v.  Mikkel kom med toget 16.30 så ham var vi oppe og hente. Vi gik ud og spiste om aftenen og hyggede os.

Fredag den 18. juli 2008

Kl. 5.00 kom Hjalm ”hjem” og det vågnede vi begge ved. Men gik hurtigt til køjs igen indtil vi kunne høre og se at der blev pillet ved fortøjningerne, så måtte vi op. Det viste sig så at Hjalm skulle have tømt holdningtank, og det krævede mere plads – så det var ikke fordi vi ikke havde forhalet nok :o) – men sådan kan det gå. Vi drak kaffe og nød den ”stille” morgenstund – det var faktisk smukt, og der kom også et skib ind til grus og sten. Hjalm kom på plads og vi fortøjrede os igen, og gik til køjs.

Det stod ned i torve, så det var perfekt sovevejr, så den var 11 før vi stod op. Nussede rundt, og jeg gik op og handlede lidt lækkert til frokost, Rune, Zallee og jeg gik en tur på stranden. Og Mads stod meget sent op – det er nu hyggeligt at have ham ombord. Vi gik alle tre en aftentur til lystbådehavnen – anede jeg ikke eksisterede. Spiste aftensmad og hyggede. Mikkel ringede og spurgte om han også måtte komme ombord – så han kommer nok i morgen.

Torsdag den 17. juli 2008

Der var gang i havnen  3 store skibe var inde for at læsse og losse – spændende at følge. Jeg gik på shoppetur, og Rune kiggede lidt på motor.

Så flyttede vi skibet lidt af hensyn til den båd der skulle komme ind i morgen. Mads havde ringet at han kom, men ringede så igen, at der lige var en del han skulle lave, så nu må vi se hvornår han når frem.

Det gjorde han kl. 19.30 hvor vi hentede ham på stationen – vi fik lidt at spise undervejs, og hyggesludrede.

Onsdag den 16. juli 2008

Vi gjorde så småt klar til afgang. Og ca kl. 13.00 sejlede vi ind til ”den gamle industrihavn” i Holbæk – fin plads. Der var godt gang i vinden, så det var lidt af en tur selv om den var kort. Havnefoged kom forbi og fortalte at der kom skib på fredag der skal ligge på pladsen. Men det var jo helt fint. Vi spiste frokost, og jeg gik ud for at handle – der var lavet en del om i Holbæk, så det var svært at finde en fødevarerforretning, men Strandberg lå heldigvis stadig hvor den altid har ligget.

Og så hyggede vi ellers – det var lidt koldt om aftenen, så det var til TV.

Tirsdag den 15. juli 2008

Der skete lidt på havnen, der skulle et par både op og i, og ellers var det igen total afslapning – herligt. Der var stadig vind, men da også lidt sol. Vi besluttede at blive og gik så i gang med at vaske tøj. Kl. ca. 13.30 kom Ove (fra turen Blue Line 4) forbi – han havde hørt at der lå en stor båd i havnen. Det var superhyggeligt, og vi fik en god sludder og han fik en rundvisning.

Så kom der en båd der skulle bruge mastekranen, og så måtte vi i gang med at forhale, og vi ventede på at de skulle blive færdige, men det tog noget tid, så vi bestilte mad i ”kiosken”, og spiste. Og ca kl. 20 kunne vi flytte båden retur så den ikke lå og spærrede hele tankanlægget..

Vi tog et par af havnens cykler og cyklede ind til Holbæk by, og så på den nye havnefront – der var sket en del, og det så ud til at der var nogle super langskibspladser. Zallee var med i cykelkurv på vej ind, og løb ved siden af på vej hjem – det var hun faktisk ret god til. Og så blev hun godt træt.

Mandag den 14. juli 2008

Der er så herligt stille i Marinaen – der sker bare ingenting. Selv havnekontoret har ferielukket :o). Det blæste godt og var overskyet, så det blev en rigtig ”fise den af dag” med læsning, TV og nusseri. Henrik kom forbi på vej hjem fra arbejde og fik en kop kaffe. Og ellers var det aftensmad og TV.

Søndag den 13. juli 2008

Kl. 9.00 bankede det på båden, dykkerbåden der lå bag os skulle ud. Så vi måtte forhale. Jeg gik op og afleverede vores havnekort, og Rune gik en tur med Zallee. Vi gjorde klar til at sejle og lagde fra ca. 12, og sejlede til Holbæk.

Der var kun plads ved dieselstanderen, så der lagde vi til, og det var vel også fint. Vi fik frokost, og så fik vi besøg – Jens og hans familie (tidligere kapsejler fra Holbæk). Vældig hyggeligt. Vi vaskede båd,og fik fjernet de værste af de sorte fodspor, og ellers hyggede vi. Der kom en Bayliner som vores og skulle i vandet – den led af det samme som vores og det endte desværre med at den blev trukket ind.

Vi grillede på agterdækket.

Lørdag den 12. juli 2008

Vi stod op ca 9.30, og Knud kom forbi og fik en kop kaffe. Jeg fik fat i Hanne, og de var godt smadret efter god middag i går, så de ville gerne komme til en drink senere på eftermiddagen.

Jeg gik op og handlede – det er så dejlig tæt på og lækkert at få fyldt forrådene. Så gik Rune og jeg en tur – og der kom nogle ordentlige byger med godt med vand og vind i, Zallee var ude og bade, og vi gik retur til båden, og fik frokost. Ca kl. 17 kom Hanne og Erik – og noget familie og venner, så der var godt fyldt op i båden. De gik igen ca. 19 og vi gik i gang med mad – Rune havde jo fået tryllet stegte ål – det var superlækkert.

Det var noget koldt så vi måtte sidde nede og spise, og så så vi TV inden vi gik til køjs.

Fredag den 11. juli 2008

Kl. 8.00 bankede det på båden, og vi fór op – der var ingenting – irriterende, men så var vi da kommet ud af køjen. Jeg var utrolig flittig, gjorde rent, rengjorde køleskab, fik vasket tøj – både håndvask og en maskinefuld. Vi gik en tur i byen og handlede lidt tøj, og mad. Der skulle være ”hundested by night” om aftenen, så der var rigtig gang i byen. Vi fik kaffe og pandekager i iskagehuset, og gik en tur ned på Knuds båd, hvor der var noget ”kort-noget” der skulle fikses. Og så gik vi ellers tur på havnen. Jeg gik en tur op i gaderne – også for at finde noget at spise, men det var ikke lige det. Så retur på båden, og så lavede vi aftensmad. Og gik til køjs.

Torsdag den 10. juli 2008

Der var igen gang i arbejdet. Jeg gik en tur med Zallee og vinkede farvel til Flemming og Bodil, der sejlede mod Rørvig. Retur til båden, og Rune og jeg gik en tur i byen, handlede lidt, kiggede på marked. Fik en pizza og hyggede os. Vi gik retur til båden ca. 15.15, og så var den færdig. Vi fandt maleren, og han fortalte at der var søsætning i morgen tidlig kl. 8.00 – og det var jo fint. Men så spurgte han om vi ville i tidligere – og det ville vi jo gerne, og tju hej så var det fikset at vi blev sat i kl. 16.00. Så var der pludselig liv. Havnefogeden havde reserveret et plads til os i inderbassinet, men vi blev enige om, at vi så lige så godt kunne sejle og få lidt vand under kølen.

Så vi fik betalt, og jeg løb til havnefogeden for at fortælle at han ikke behøvede at reservere til os, fik en kop kaffe hos Knud – Johnny 3x34 var også lige kommet til Gilleleje med sin båd, så han var der også. I mens gjorde Rune klar til afgang, og ca. 17.30 gik vi af sted mod Hundested. Herligt at være på vandet igen, men det trak lidt op, så vi fik vand.

Vi var i Hundested ca. 20.30 og fandt en OK plads uden på et gammelt træskib. Jeg fandt noget mad i byen, og fik betalt havneafgift. Vi spiste og hyggede og gik til køjs ca. 0.00.

Onsdag den 9. juli 2008

Der var gang i arbejdet fra kl. 8.00. Vi gik en tur gennem byen, og blev inviteret på kaffe og kage hos Bodil og Flemming, Fie havde fødselsdag, og så var det efterhånden blevet eftermiddag – vi havde købt en lille gave til Fie. På båden blev der forsøgt fejlfinding på strøm, og jeg fik vasket lidt ruder af, og var en tur i byen og købe ind.

Vi gik op for at spise og købte fisk hos Adamsen, og så mødte vi Ole og hans kone og søn Christian (tidligere kollega til Rune fra E-huset). Vi sad og sludrede, og senere på aftenen kom Bodil og Flemming forbi, og vi sludrede med dem. Gik i køjen ca. 0.30.

Tirsdag den 8. juli 2008

Vi stod op ca 8.00 og spiste morgenmad, og gjorde båden klar til den ”store tur”. Kl. 9.15 – lige som aftalt kom maler og havnefolk og var klar til at trække båden op – og det var de ret professionelle til – det var meget præcist og tjept. Der var kun en lille detalje, hvor vi var svineheldige – Rune havde sagt at skuerne ikke gik ned under kølen – OG det gjorde de, men heldigvis var de ”landet” sådan, at båden ikke stod på dem, så det var rigtig godt. Og så var den kørt på land, Så var bare at vente til malerarbejdet gik i gang. Kl  10.30 kom der en og gik i gang med at højtryksspule – og det hjalp. Heldigvis så bunden fin ud. Vi gik en tur i byen og fik snoldet lidt tøj, og spiste frokost på ”far til 4”, Z var på stranden og vi legede. Retur ca kl 14, og der var de godt i gang med at vaske båden – der sker virkelig noget. Vi nussede lidt rundt, og så blev det tid til en eftermiddagslur. Det begyndte at tordne og regne så de indstillede arbejdet kl. ca. 16.30.

Gik en tur i byen, og på vejen retur så jeg Knud og Elisabeth, som også var kommet tilGilleleje- så blev det til en kop kaffe, og Rune kom lidt senere, og så blev det til vin, og inden vi kom derfra var kl. vel 22.15, og så var der almindelig hygge indtil god nat tid.

Mandag den 7. juli 2008

Vi stod op 6.15 og gjorde klar til afgang – sejlede ca. 6.45 til Gilleleje – igen fantastisk vejr, men vi var alle tre (Rune, Zallee og jeg) lidt trætte. Vi var fremme i Gilleleje kl. 11.30, og fandt en fin plads, hvor vi endda kunne få strøm, så det kan ikke være bedre. Vi fik lidt at spise, og så lagde vi os og blundede på flybridgen. Ind til det begyndte at småregne – og da vi så kiggede ud kom Svanen og Bodil og Flemming sejlende ind ad havnehullet. De fandt en plads, jeg gik tur med Zallee, og så ringede havnefogeden at vi godt måtte flytte vores båd over i dørken, så vi var klar til i morgen tidlig. Og det gjorde vi så – fed plads.

Vi blev inviteret på kaffe hos Bodil og Flemming, og gik lidt ud og handlede – købte smørfisk til grillen. Vi hyggede os med grill om aftenen. Så lidt tv og gik tur med Zallee, og gik nogenlunde ordentlig tid i seng.

Søndag den 6. juli 2008

Vi stod op ca. 11.00 og lavede morgenmad, og så gik vi ellers sådan lidt rundt fordi vi ikke var helt klar over hvilke planer Mads og Regitze havde. De stod op ca. 13.00 og så sludrede vi lidt Regitze tog af sted ca. 14.00. Mads blev til 16.00, og så tog også han af sted. Rune og jeg nussede lidt videre – bl.a. kiggede Rune på elektronik. Og kl. 19.00 gik vi op og spiste på i Skipperhytten – stegt flæsk – og det var godt, og til at betale. Så mødte vi Hanne og Erik, der også tidligere havde ligget i Brøndby med deres Grand Banks, og vi fik rigtig hyggesludret, og de tog med ned på vores båd og fik Irsk kaffe – og så var kl. pludselig mange .0,30, og vi havde egentlig besluttet at sejle kl. 5.00. Men vi skulle lige have stuvet væk.

Lørdag den 5. juli 2008

Ca. kl. 13.30 lagde vi fra – det var det skønneste solskin, og 3 m/sec – det kunne ikke være bedre at starte ferie med sådan et vejr. Vi sejlede til Svanemøllen, hvor vi fandt en ny bro der var ved at blive anlagt, og der kunne vi ligge helt for os selv – perfekt.

Vi mødte nogle der tidligere havde ligget i Brøndby, og fik en sludder med dem. De fortalte at broen var ved at blive anlagt til erhvervsfartøjer.

Mads ringede til Regitze, at vi nu var ankommet, og hun kom ca. kl. 19.00 – vi grillede og sludrede. Ungerne gik tidligt i ”seng” :o), og Rune og jeg tog en tur i gummibåden – ud og plane og ind og ”samle flag”, der ikke var strøget ved solnedgang. Det var superhyggeligt.