Sidste nyt 2003



Tilbage til "Sidste nyt"

27. december 2003

Mads og Mikkel kom hjem på juleferie, og vi blev lige den første dag på Blue Line 4, og så var der ellers overnattende gæster fra de andre både. Se billeder her.

20. december 2003

Vi startede - forhåbentlig - en ny tradition på R-broen. Julefrokost, og den blev holdt ombord på Blue Line 4. Vi var 8 juleglade sejlere ombord, og vi hyggede, sludrede, spiste og drak. Det blev en herlig eftermiddag og aften. Vores eneste bekymring er antallet af pladser på broen - måske det kan blive lidt vanskeligt at være alt for mange flere ombord til spisning - men det findes der sikkert også en løsning på, når den tid kommer.

December 2003

 Vi havde et par "fornøjelige" omgange i løbet af december. Med en vandstand i havnen, der varierede med godt 2 meter, alt efter hvilken retning vinden kom fra. Når vi så ligger på en fast bro, ja, så kan det ind i mellem være vanskeligt at nå henholdsvis ned og op til sin båd. Heldigvis har vi da gemt vores landgangsbro, så den gjorde fyldest når vi skulle glide ned på båden, som lå ca. 1,5 meter under niveau med broen. Det er jo også en del af charmen ved at have båd.

29. november 2003

Det er jo ikke en tid hvor der sker så meget, og vi nøjes da også bare med at nyde, at vi har fået varme i båden. Det er rigtig lækkert, at vi nu har mulighed for at opholde os i den uden for sæsonen. Rune har netop installeret et juletræ på båden - det er sandelig anderledes.

2. november 2003

Allerførst må I undskylde at der er gået lang tid med at opdatere siden. Ikke mindst til alle de som har villet se de flotte billeder fra vores sommerferie. Men vi har valgt at skifte WEB-hotel, og det tog sin tid inden vi fik rettet alt til og fandt ud af hvordan vi fik uploaded. NU er det lykkedes, og vi håber at I kan finde nye spændende ting på vores side. Se billeder fra vores sommerferie 2003.

September og Oktober 2003

Selv om vi havde håbet på en eller to sejlerweek-ender i efteråret blev det anderledes. Tiden blev i stedet brugt på at installere fyr, så vi kan holde båden isfri til vinter - og endda varme den op, så vi selv kan holde ud at opholde os i båden i den kolde periode.

Men som med så meget andet var det ikke uden sværdslag at få installeret varmeanlægget. Rune knoklede i stort set al den fritid han havde, og alligevel kunne han hele tiden bruge mere tid. Der skulle tegnes, dimensioneres, købes stumper, entreres med leverandører, og ikke mindst arbejdes. Det meste gik efter planen, dog kneb det lidt med at de aftalte "dimser" var der til rette tidspunkt - men det er vist en helt almindelig fremgangsmåde hos leverandører. De lover lidt mere end de kan holde. 

Når der skal installeres varmeanlæg skal I huske på, at varmerør skal trækkes i hele båden - alle 49 fod, og hvis de samtidig helst ikke skal kunne ses, ja så er det et sissyfos-arbejde af rang. Alt skal flyttes, og flyttes, og flyttes, og ....., og der skal stås på hovedet ned i kistebænke og skabe for at samle muffer, spændbånd m.v.

En lykke var det da alt var installeret og den store dag, hvor vi skulle afprøve anlægget var kommet. Det var en onsdag, og vi havde købt bøffer, så vi skulle rigtig hygge os og fejre det. Rune stod nede i kistebænken agter, og jeg kom med vand og kølervæske - 15 til 20 liter blev der hældt på, og nu skulle anlægget bare startes - det blev det, der kom tryk på anlægget og.......... ja, og så stod det ud med kølervæske af stort set alle samlinger. Humøret og temperamentet kom på prøve! Men der var kun én ting at gøre - stoppe anlægget, og gå i gang med at søppe op! Kølervæske er noget forfærdelig fedtet stads, så alt skulle vaskes af med sæbe - det betød stort set hele båden! Derefter igang med at fejlfinde - det viste sig ret hurtigt, at det drejede sig om, at de spændebånd vi havde fået leveret var forkert dimensioneret - en brødebetynget leverandør indrømmede sin fejl. Men hvad hjælper det - forfra - 60 - skriver seksti - spændebånd skulle udskiftes, igen i kistebænke, skabe og andre ufremkommelige steder - og ingen varme! Men Rune måtte klø på, og det lykkedes da også efter et par dage.

Nu kører fyret, og der er varme i båden, men undervejs havde vi også andre små pudsige oplevelser, som at brændstoffet blev taget forkert ind, at motoren ikke kunne starte, nu håber vi blot at det hele fungerer, også når vi forhåbentlig skal ud og sejle i foråret.

22. august 2003

Det er blevet hverdag igen, og arbejdet med at installere varme i Blue Line 4 er begyndt igen. Det kan jo desværre snart nok blive vinter, og der skulle anlægget gerne være klar til brug.

Under vores ferie fik vi også pudset og poleret Blue Line 4 så hun så helt godt ud da vi kom retur til Brøndby. Og så fik vi desværre øje på endnu et "projekt" - navn, hjemhavn og linier på fribord kræver vist en udskriftning. Ligesom hynderne i både salon og kahytter nok også snart står for tur til en udskiftning. Heldigvis bliver vi aldrig arbejdsløse sålænge vi har båden, lige som pengene også nemt kan få ben og gå på.

17. august 2003

Nu er Blue Line 4 kommet retur på sin egen plads - der er vand nok, og rigtig god plads mellem pælene.

13. august 2003

Så døde strømmen! Møjirriterende - laderen var helt død, den måtte afmonteres og retur til forhandleren. Batterierne fik også et tjek, og vi købte nye forbrugsbatterier - lykken er en båd, der er altid noget at bruge sine lommepenge til. Nå, men strøm havde vi igen lørdag den 16. august. Det er jo også godt at prøve den primitive levevis ind imellem, så vi ikke helt glemmer den.

11. august 2003

Det var så den sommerferie - 4 uger på vandet, og hvilke 4 uger! Perfekt sommervejr, men ikke så meget vind at sejle på. Så det blev rolige 4 uger - lige bortset fra at vi havde "uventede gæster" under vores ophold i Lomma. Nogle (sikkert berusede) ungersvende følte en pludselig lyst til at hoppe rundt på vores båd, og slutte med et festfyrværkeri der bestod i at sparke vores luge ind! Irriterende, men heldigvis skete der ikke mere. Du kan se mere om hvor vi har været og billeder fra turen andet steds på siden.

21. juli 2003

Skipper var blevet træt af den gamle halvflade gummibåd, og en motor der ikke ville starte, så vi begyndte ferie med at tage ud og flotte os - købte ny gummibåd og motor, og et par kapokpuder blev det også til. 

Sommerferie 2003

Skipper og frue startede med at have en uges ferie alene. Fra Brøndby gik turen til Skanør, Klintholm, Gedser retur til Klintholm, Rødvig og så til Brøndby for at tage letmatroserne ombord.

Det mest bemærkelsesværdige vi oplevede på turen var da vi gik ind i Gedser. Der var kun plads til os på siden af en anden båd - 70 fod var den! Og det var en sejlbåd med ét ægtepar ombord, selv vi følte os små se billederne.

I Klintholm mødte vi en båd som lagde sig uden på os. Det viste sig at være et sejlerprojekt, se mere om dette på www.dsp.uk.com.

Herefter var ruten - over 14 dage med børn - Flakfortet, en tur inden om Hven, Helsingør, Gilleleje, Hundested, Nykøbing, Holbæk, Rørvig, Gilleleje, Helsingør, Rungsted.

Det var den rute Blue Line 4 tilbagelagde - men samtidig  tilbagelagde vores gummibåd nok samme distance! Med ungerne ved roret - den havde de meget glæde af under hele turen.

I Gilleleje havde vi den blandede fornøjelse at få viklet os ind i en motorbåds ankerline - hmm, der blev tilkaldt en dykker. Da han kom var vi lige præcis kommet fri af linen, og da han alligevel skulle have betaling aftalte vi at han lige tjekkede bunden for os. Så blev det også gjort.

For os var det lige som at vende hjem, da vi stak stævnen ind i Isefjorden. I Nykøbing fik vi besøg af et hold venner og Mads´s kammerat. Det var en fantastisk fornøjelse da vi kom til Holbæk Marina - vores gamle hjemhavn - sandt at sige vrimlede det med besøgene - famile, gamle sejlervenner, gaster fra turen fra Athen m.v - det var virkelig herligt.

Ungerne blev sat af i Rungsted, og Skipper og frue brugte to dage med at polere båden - flot så den ud. Det blev også til et middagsbesøg på den navnkundige Nokken - dyrt var det, men ikke særlig overbevisnende!

Den sidste uge blev altså brugt til at polere båd, og så en sidste sejltur til Lomma, som var et skønt sted, og vi var på en mindre river-raftning i gummibåden. Desværre var det også der vi var udsat for forsøg på indbrud, og vores luge blev sparket ind. Torsdag den 7. august gik turen retur til Brøndby.

Se billederne fra hele turen her.

27. juni 2003

Nu ER det blevet sommer, og vi har igen haft motormand, der skulle fikse motorophæng, og en køleslange som var skåret over. Så forhåbentlig er det de sidste forberedelser inden Blue Line 4 skal bringe os på sommerferie.

21. juni 2003

Nu siger kalenderen, at det er sommer - det er måske lidt svært at få øje på, men... I alle tilfælde det er sommer! Hvordan kan det så være, at det allerede er nødvendigt at tænke på vinter - hmmm, sådan er det. Rune har siddet og dimensioneret varmeanlæg, og planlagt hvilke konsekvenser det får for indretningen. Det vil du høre meget mere om når vi går i gang med projektet.

15. Juni 2003

Så er vi så småt begyndt at tænke i sommerferieplaner - først og fremmest er det lykkedes Skipper og frue at få 4 ugers sammenhængende sommerferie, og det er jo lækkert. Først en uge alene, så to uger med letmatroserne Mads og Mikkel, og der bliver også tid til at have et hold venner og deres unger med ombord, og endelig slutter vi med en uge alene. Tankerne går lige nu i retning af at vi alene tager en tur til Bornholm, og henter ungerne i Sverige, og så må vi se hvad der så sker.

7. Juni 2003

Så er det ved at være sommer - og det er den slags der tænkes på. Vi har monteret nyt beslag til badestige og indkøbt ny, og forhåbentlig brugbar stige. Da ungerne 1. juni skulle i vandet blev stigen ikke brugt - de hoppede bare i.

Der er blevet indkøbt et lækkert nyt sammeklappeligt cockpitbord, og Skipper og frue er blevet udstyret med et par rigtige dyner og hovedpuder - tæpperne fra Grækenland er overgået til andre formål! 

April/Maj 2003

Der er blevet monteret flagspil, så Dannebrog nu kan veje på sin rigtige plads, der er sat nye teaklister op i salonen, de udendørs teaklister er blevet slebet og olieret. Gummibåden har fået nye beslag - og diverse gennemføringer i skroget er blevet tætnet! Der er kommet ny afskærmning på kompassene (som også er blevet poleret, så man kan se kursen).Endvidere er der blevet udskiftet en lang række dimser over det hele.

Vi har også haft en mekaniker til at kigge på motoren, og give den en ordentlig omgang - og tak skal du ha´den blev stor - i alle tilfælde fakturaen! Nå, men det har forhåbentlig hjulpet på både gearkasse og moter - pænt ser det ud for tiden i motorrummet. 

Næste projekt er så at vi skal have båden op ad vandet for at se om den har lidt skade efter at have været "grundstødt" 3 uger sidste efterår i Brøndby Havn.