Andre ture

Her på siden kan du finde en oversigt over de steder Blue Line 4 har været, og der vil også være billeder at kigge på fra turene. God fornøjelse.

Juli/August 2005 Sommerferie

Se billederne her

Lørdag den 6. august 2005

Skipper var helt galt på den vågnede kl. 5.45 og besluttede at der var afgang. Ikke fordi der var særlig meget hjælp at hente hos besætningen, men nogen af os fik han da purret, og ca. 6.30 lagde vi fra Flakfortet. Vi fik en god sejlads hjem - det holdt tørt, solen skinnede, og vinden var en perfekt halvvind.

Ferien sluttede i Brøndby kl. 11.30, da Blue Line 4 igen lå på sin vante plads.

Fredag den 5. august 2005

Vi nød freden og stilheden på Flakfortet, og det var fint vejr, omend ikke så varmt. Vi gik tur rundt på øen, og alle gangene i fortet blev udforsket. Hen på eftermiddagen blev det overskyet, og så stod det ned i tove - øv. Så der var film og TV i kahytterne.

Vi sluttede med at tage en middag på Flakfortet - og den var rigtig lækker, og en god afslutning på ferien. Og så blev der spillet kort i salonen til det var sengetid.

Torsdag den 4. august 2005

Kl. 7.45 begyndte der at være liv på fiskekutteren ved siden af - den skulle afsted kl. 8.30. Vi havde ellers fået at vide at den ikke skulle ud. Nå, men det var fint vejr, så det var bare at få gjort klart skib, og kaste fortøjringerne. Det gjorde vi så.

Havde en fin sejltur til Flakfortet, igen på en halvvind, og vi tog det for en gang skyld i det tempo vinden førte os. Herligt, så der blev også tid til at fiske lidt undervejs - der var dog ikke bid.

Vi var på flakfortet ca. kl. 15.00, frokost en gåtur, og hygge. Det blev lidt koldt til aften.

Onsdag den 3. august 2005

Erik kom forbi ca. kl. 12.00 med forskellige hjemmelavede lækkerier, og vi fik gjort klart skib, og lagde fra ca. kl. 13.00. Turen gik til Helsingør. Der var ikke meget vind at sejle på, så det var for motor det meste af vejen. Vi kom til Helsingør ca. kl. 18.00, og fik plads uden på en fiskekutter.

Det var tid til kombineret frokost/aftensmad - og tro det eller ej - Mikkel spiste igen hummerhaler. Det var fint vejr, men drengene ville se fodbold - Brøndby spillede.

Jean og Bodil kom forbi - de var på vej på ferien - skulle til Limfjorden. Vi fik en kort snak med dem i telefonen.

Tirsdag den 2. august 2005

Kl. 12.00 var der afgang mod Hundested. Undervejs blev Skipper lidt nervøs for motorens temperatur. Men det gik også helt fint foruden, da vi havde vinden med os - en perfekt halvvind. Det gik fint med at lægge til, og motoren klarede også den del af opgaven. Men Skipper havde lige en opgave med at finde ud af om der var problemer eller ej. Heldigvis viste det sig, at der kun var tale om en defekt ledning til termometeret. Men det tog Skipper det meste af eftermiddagen. Vi andre gik rundt og shoppede, og handlede ind.

Vi var inviteret til middag hos Hanne og Erik - og den var uovertruffen. Lækker fiskemenu. Både Mads og Mikkel spiste med velbehag - ikke mindst isen de fik efter middagen. Det var en rigtig hyggelig aften, og Rune fik smagt en del af Eriks whiskey, så han blev til "lille Per" på vej i skole - efter ungernes udsagn. Der blev danset i cockpittet i løbet af natten, så meget at de der lå uden på os bad os skrue ned for musikken - ups, den var ikke så god. Så ca. kl. 2.30 var det godnat på Blue Line 4.

Mandag den 1. august 2005

Vi blev vækket af havnefogeden han havde nemlig ikke været ude i går for at opkræve havneafgift - vejret tiltalte heller ikke ham :o). Så der var gang i den fra formiddagen. Mikkel og Pernille gik på forshopping i Havnemarkedet. Det endte med at vi alle 4 gik på shopping, og fik købt tøj, sko m.v. Vejret var helt fint, så da vi kom hjem konstruerede de tre drenge en gynge ud af bådsmandsstol, lidt tov og faldet fra storsejlet. Den blev brugt vældig flittigt, og et par ture i masten blev det også til for Mads. Pernille polerede båd. Vi gik alle en tur, og spiste på Hyttefadet.

Søndag den 31. juli 2005

Turen gik videre til Nykøbing, og vi havde fint vejr til at sejle i - nu er turen jo heller ikke voldsom lang. Og rigtig flot solskinsvejr om eftermiddagen. Vi ringede til Inge og Finn, men desværre var Finn syg, så de kom ikke. Og godt det samme for omkring kl. 18.00 begyndte det at stå ned i torve, så vi krøb i ly i salonen, og hyggede os med god mad, og TV.

Lørdag den 30. juli 2005

Ja, det blev så til 3. dag i Rørvig - men i dag var det ikke helt frivilligt. Det regnede hele dagen, og var mildest talt trist. Til gengæld blev der tid til at få ajourført hjemmeside, handle og andre praktiske gøremål.

Knud og Mika kom også lige forbi for at sige farvel inden de tog videre.

Fredag den 29. Juli 2005

Det blev en travl dag i Rørvig. Den startede med at Helle og Peter kom forbi for at sige farvel inden de sejlede til Holbæk. Så kom Pia for at hente Maria. Skipper vaskede båd, og Pernille polerede. Pludselig kom Knud og Mika tilfældigt forbi, og så fik Mikkel travlt med at finde badetøjet frem.

Der blev handlet, og bestilt bord på Bøf & Grill huset, og aftenen sluttede med en gummibådstur for Mads, og et par glas vin hos Knud for os andre.

Torsdag den 28. Juli 2005

Vi lagde fra ca. kl. 10.00 med kurs mod Rørvig - Rummer havde ringet til Rørvig for at høre om der var en plads til os når vi kom ca. kl.14.00. Der var nemlig ikke noget vind af betydning, så det var for maskine og genua. Ungerne fandt hurtigt ud af at det var mest behageligt i salonen. Det stod simpelthen ned i torve efter ca. 1 times sejlads. Så skipper og Pernille blev rigtig godt våde og gennemblødte.

Vi var i Rørvig ca.14.00 men der gik lige lidt tid inden vi fik lavet en plads til os. Så kl. 15.00 lå vi til kaj. Var lige et smut oppe ved havnekontoret, og så så vi at der var landliggerkamp kl. 19.00. Helle og Peter kom forbi,og vi aftalte at gå op og se landliggerkampen alle sammen. Vi spiste pølser på stadion, og fik lidt lækker os på vores båd bagefter. Desværre havde Maria fået et grimt migræneanfald, og måtte hjem i køjen. Så det var nok ikke så sjovt for hende. Vi andre havde en fantastisk fornøjelig oplevelse. Det var Casper Christensen og Jan Gintberg der var kommentatorer ved kampen - det var helt utrolig underholdende.

Helle og Peter var enige om at det var ærgeligt at Anders var taget hjem.

Onsdag den 27. juli 2005

Vi besluttede at blive endnu en dag i Gilleleje - der var lige noget mere som skulle handles. Der blev også poleret båd. Maria og Pernille var på shoppe-tur, og Mads og Skipper stod for madlavningen.

Mikkel var på pigejagt, og Pernille og han gik en tur for at se om vi kunne finde nogle. Det fandt vi dog ikke, men fik handlet, og vi mødte helt tilfældigt "Rummer" - Helle og Peter. Pudsigt og hyggeligt. Vi aftalte at de kom forbi til et glas i løbet af aftenen.

Det var herligt vejr, og specielt Mikkel havde vældig travlt i løbet af aftenen,da 3 svenske piger havde fundet ud af at bruge bommen på deres båd som hest. Det var vældig underholdende. Peter og Helle kom forbi, og vi aftalte at følges til Rørvig i morgen. Anders blev hentet i morgen tidlig, da han nu havde været på sejlerferie i godt 4 uger.

Tirsdag den 26. juli 2005

Vi lå uden på en flot ny båd fra Tyskland, og Rune havde spurgt om de skulle tidligt afsted. Det skulle de ikke! Men kl. 8.45 bankede de på vores båd og sagde at de sejlede om 5 minutter. Så vi fik noget travlt. Og på 10 minutter havde vi gjort klart skib, og lagde fra.

Vi lagde kursen mod Gilleleje - og der var ikke en vind, så det var for motor. Det holdt tørt, men der kom også nogle byger. Mikkel styrede stolt skibet over Kattegat og bemærkede, at han ikke var søsyg. Det var jo herligt.

Vi kom til Gilleleje ca. kl. 14.00 og det var blevet fint vejr. Vi fik handlet, og blev enige om at spise oppe på fiskehuset.

Mads og Maria fandt våddragter, snorkler m.v. frem og var ude og svømme - Mikkel klarede sig uden udstyr.

I løbet af dagen fik vi både uden på os - 2 stk, og pudsigt nok begge nogle hvor Rune kendte skipperne. Gamle kolleger og forretningsforbindelser.

Mandag den 25. juli 2005

Vi besluttede at forlade Flakfortet ca. kl.11, og ideen var at sejle til Rungsted. Det gjorde vi også, og igen for en fin sejlads, med masser af regn :o). Ungerne tog roret. Vi kom til Rungsted ca. 14.00, og lagde os udenpå Signal. Der gik nøjagtig 10 minutter, så kom havnefogeden og fortalte at der måtte vi ikke ligge. Så vi spiste frokost, og besluttede at sejle videre. Skipper og frue tog tørnen ved roret, og det regnede godt.

Det blev til Helsingør, og der var vi ca. kl. 18.00. Der blev lavet mad, spist, gået i bad, gået ture og vi fik is. Maria blev lidt sentimental, da hun kom i tanke om at Stormfuglen oprindelig kom fra Helsingør. Vi var også en tur forbi Kronborg - det er faktisk første gang og det i forhold til at vi har været i Helsingør masser af gange.

Det blev rigtig fint vejr i løbet af aftenen og vi kunne sidde ude og hygge os.

Søndag den 24. juli 2005

Vi lagde fra kl. ca. 11.30 fra Brøndby, og der var en hel delegation til at vinke farvel. Vi havde også Maria med på turen. Og travlt det havde de - vores telefoner ringede flere gange, da de ville høre om vi havde glemt sejlene på broen i Brøndby - ha, ha :o).

Da vi kom lidt ud var det fint vejr til at sætte Genuaen, og vi gik for en halvvind til Flakfortet. Vi fandt en fin plads - efter lidt forhandling med en svensk sejler, der synes det var meget vanskeligt at forhale.

Der blev som sædvanlig bestilt morgenbrød, spillet minigolf, lavet mad m.v. Og i øvrigt hygget ombord.

Juli/August 2004 Sommerferie med og uden børn

Se billederne her.

9. august 2004

Flakfortet er nu et skønt sted, og vi nyder det hver gang vi er her. Desværre er det samtidig som regel sidste stop inden ferien slutter, og det kunne vi godt mærke - trist - for det har været så skønt.

8. august 2004

Da kl. var 9.30 var alle både omkring os sejlet, så det var bare med at komme afsted mens der var mulighed for det. Vi lagde fra ca. kl. 10.00, og kursen var lagt til Flakfortet. Det blev en lang og lækker dag på vandet. Vi lagde os også for at fiske en times tid, men det havde vi ikke meget held til. Vi kom til Flakfortet ca. kl. 20.00, og fik middag og slappede af.

7. august 2004

Vi besluttede at blive endnu en dag i Gilleleje. Og hold da fest, hvor der kom både ind. Der var fuld gang i jazz-festivalen - det var lidt hyggeligt, at have den i baggrunden. Skipper var nu mere interesseret i at fiske, så det gjorde han, og han fangede faktisk fisk! Ellers blev der bare hygget på alle tangenter.

6. august 2004

Der var tidligt liv i besætningen, og vi var klar til afgang fra Frederiksværk kl. 10.00. En af de lokale skulle lige ud og lufte sin båd. Det var vist lidt siden hun sidst havde prøvet at sejle, og i alle tilfælde var resultatet, at båden drev ind i havnen i stedet for ud - og der lå en række gæstesejlere, os selv inklusive. Så hvis ikke vi havde løbet rundt på bådene og holdt fra var der nok kommet ridser og skrammer i flere af bådene. Det hele endte med at Skipper måtte ombord for at give et lynkursus i sejlads - pu ha, at de turde sejle ud.

Vi lagde fra og havde perfekt sejlvejr til Gilleleje - vi skød mellem 7 og 9 knob det meste af vejen, Og denne tur var uden brug af motor - herligt. Det var også bankende varmt, så det var rigtig dejligt med lidt vind.

I Gilleleje mødte vi en Fænø 47, som blev brugt som projektskib, og fik en rundvisning og en god snak med Skipper, og han charmerende datter på ca. 7 år. Hun charmerede sig også til at få en rundtur i gummibåd i havnen, og senere på aftenen dansede hun for Skipper på deres agterdæk.

Senere ud på aftenen kom vi i snak med et hollandsk par. De havde købt deres båd på Mallorca, og havde i øvrigt også kigget på Olympic både, og kendte derfor til Atlantic. Så vi havde rigtig mange sejlerhistorier at fortælle hinanden. Det var rigtig hyggeligt, og det blev noget sent inden der var ro på bådene.

5. august 2004

Vi blev endnu en dag i Frederiksværk - en rigtig slapperdag, hvor der blev gjort hovedrent og ryddet op på Blue Line 4. Der var også rigtig god tid til fisketure ud i fjorden. Det var rigtig lækkert, og vejret var jo helt perfekt.

4. august 2004

Dagen startede med regn, så der var snak og hygge i salonen. Det blev til en tur i byen på lånecykler fra havnen. Ca. kl. 18.00 blev letmatroserne hentet - de skal starte i skole i morgen. Så der var noget stille om bord om aftenen.

3. august 2004

Tiden i Nykøbing var slut og Blue Line 4 lagde fra og sejlede til Frederiksværk - det blev en lidt forsigtig sejlads på det sidste stykke - havnen var lavet helt om siden Skipper sidst havde været her. Men som sædvanlig førte Skipper skibet sikkert i havn og til kaj, hvor der lige nøjagtig var plads til os. Det var et lidt vådt sommervejr, men solen skinnede da ind i mellem.

2. august 2004

Se så kunne der komme liv i besætningen - vi skulle i Sommerland Sjælland. Vejret var perfekt til formålet. Vi tog "grisen" fra Nykøbing, og det var jo en oplevelse helt for sig selv - anden underholdning behøves egentlig ikke. Vi var i sommerland hele dagen, og fik prøvet det hele. Specielt tovbanerne var et hit. Aftenen gik med at spise ude, hygge, snak og lidt TV.

1. august 2004

Endnu en strålende solskinsdag, men det tog lidt tid inden der var liv i besætningen. Der blev handlet i Havnens stormarked, og i Brugsen. Samtidig blev hele fribordet på styrbordsside poleret - det pyntede virkelig. Men det var også hårdt arbejde. Aftenen sluttede med grill ved et af bordene i havnen, og hyggesnak med en af de "gamle",

31. juli 2004

Det var igen lidt sent inden besætningen vågnede. Det blev aftalt, at turen skulle gå hele vejen til Nykøbing. Der blev arbejdet på at gøre klar båd - og lige pludselig dukkede Casper og hans kone Pia og datter op på havnen. De var tilfældigt forbi, så det var jo lidt herligt, at vi ikke havde lagt fra. Kort sludder og rundvisning, og så lagde vi kursen mod Nykøbing. Var fremme ca. 16.00,  der blev slappet af, spist grill-mad, poleret båd og hygget.

30. juli 2004

Det var igen lidt trægt med at få "liv i båden", men da "Gaffa-Ove" kom ca. kl. 10.30 skete der noget. Vi fik os en hyggelig sludder, og tak fordi du kiggede forbi Ove - det var helt fantastisk. Frem til ca. kl. 15.00 var vi optagede af besøgende, og vi fik sludret med en del af de "gamle" Holbæk sejlere. En tur til bådcenteret nåede vi også, ligesom turen forbi den gamle Holbæk Havn også kom i hus. Cykler blev lånt på havnen til formålet. Aftenen sluttede med at vi grillede, mens vi nød den ualmindeligt flotte solnedgang, og senere fuldmånen.

29. juli 2004

Det var igen en dag, hvor der gik lidt tid inden der var liv i Blue Line 4, men kl. 11.00 var alle dog oppe, og havde spist morgenmad. Båden blev gjort klar til afsejling fra Rørvig - og det var jo efter letmatrosernes mening en længere færd vi skulle ud på - helt til Holbæk. Vi lagde fra ca, kl. 12.00, og igen var det skønt sommervejr - blå himmel og sol, men ingen vind. Sikkert også godt det samme, for det er letmatroserne ikke rigtig til. Vi sejlede godt en times tid, og så slukkede vi motoren, og lod os drive. Det var tid til at bade og fiske - Skipper og Pernille kom i baljen og to en svømmetur, Letmatros Mikkel ville ikke i vandet, mens Mads påstod at ville - ti,hi - det tog mindst et kvarter for ham at klatre rundt på badeplatform, hækstag, gummibåd, badestige m.v. for så til sidst at dyppe storetåen. Han påstod, at han var i vandet - og ganske rigtig hans "glasfiberbadebukser" var våde på udvalgte steder, så noget havde han da været i. Der blev også forsøgt med fiskestangen - MEN igen desværre ingen fangst. Poleret blev der også lidt , og kursen blev igen sat mod Holbæk, hvor Blue Line 4 ankom ca. kl. 17.00. Aftensmaden blev indtaget på Vadestedet - det er nu god mad de serverer. Og Holbæk Marina er lidt ligesom at komme hjem, så det vækker mange minder hos os alle.

28. juli 2004

Der gik noget lang tid før der var liv i Blue Line 4, men kl. 12.00 var alle vel oppe. Kl. 13.00 kom Lone, Gunnar, Mads og Mikkel på besøg. Madserne og Mikklerne var ude og sejle gummibåd, og spiste is. Vi andre fik en let frokost med lidt godt fra fiskerestauranten og en øl, og sludrede. Og så blev vi inviteret til grill-middag i Gunnar og Lones sommerhus- lækkert - som ligger i Rørvig. Det var en rigtig hyggelig aften for os alle - der blev spillet spil, sludret, grillet - og der var ikke det der ikke var!!! Der var simpelthen alt, så alle blev mætte. Lone var så sød at køre os retur til båden, og det var lidt tidligere end dagen før vel ca. 23.00 - men sikke et par hyggelige og rare dage - tak for det til Lone og Gunnar.

27. juli 2004

Endnu en dag i Rørvig - mere fiskeri, ture til byen, og Pernille fik startet på at polere båd. Cockpit og agterende af båden blev fikset op, og er faktisk helt hvid.

Der blev bestilt bord på den lokale bøfrestaurant, som også er ved at være en velkendt del af besøgene i Rørvig. Vi havde bestilt til kl. 20.30 - skæbnen var at det havde en anden familie også. De havde også to sønner, der hedder Mads og Mikkel, så vi kom af en eller anden grund hurtigt i snak. Vi havde også det til fælles at vi drak rosévin, så det kom der også en del sjov ud af. 2 gange Mads og Mikkel blev sendt på mini-golf-banen, og Gunnar, Lone, Skipper og Pernille fik sig en snak. Da restauranten lukkede kl. 22.00 gik vi alle ned på Blue Line 4, og fortsatte med Rosévin og Skipperkaffe, DVD-film i kahytterne og hyggelig snak. Så puha det blev sent - vel ca. 3.00.

26. juli 2004

Dagen hvor den "store tur" blev opgivet - letmatroserne ville ikke længere end til Rørvig, og andre havne i fjorden. Vi fik klaret lidt praktisk i Hundested inden vi lagde kurs mod Rørvig - en sindsoprivende tur på under en time. Vi fik en OK plads, men ud til færgerne, så det giver lidt ekstra udfordringer. Det blev tid til krabbefiskeri, og de øvrige spændende aktiviteter som findes i Rørvig. Vejret var til gengæld blevet til rigtig sommer, så det var jo herligt.

25.juli 2004

Det var atter "Dansk sommer" - det stod ned i tove hele dagen, så der var ikke rigtig den store lyst til at flytte os. Vi besluttede at blive i Hundested, og vi fik besøg af Hanne og Erik. Ellers gik dagen med oprydning, film- og TV-kiggeri.

24. juli 2004

En af pæleståerne var steget ned i nattens løb - så der var kun tre tilbage. Vi forlod Gilleleje ca.10.30 efter at have talt med de tyskere vi lå udenpå - de var af en helt anden støbning end dem fra natten før, så det udlignede ligesom vores aversion mod tyskere.

Det var lidt overskyet, men vinden var vel på 7 til 8 m/sec, så det var jo helt fint. Solen kom også frem på turen. Så det var tid til at sætte sejl. Mads og Pernille var godt igang på fordækket, Pernille stod med faldet til storen i hånden, Mads han skreg:" Far gummibåden!!!..... " og der kunne vi så se vores gummibåd - den lå ca. 50 meter bag os. Så var øvelsen lige pludselig en anden - Pernille fik fæstnet faldet, fundet bådshagen, Skipper vendt båden, Mads holdt udkig efter gummibåden, Mikkel passede vist mest sig selv. Og vupti, så var bådshagen i gummibåden, og så var det bare at få fæstnet tovværket igen. Gummibåden var på sin vante plads.

Og afsted det gik mod Hundested, og sejlet fik vi da også sat. Desværre blev både Mads og Mikkel lidt søsyge. Det gik heldigvis hurtigt over, da vi kom i havn. Og så var det igang med fiskestænger.

Vi blev også enige om, at vores gummibåd var kommet i puberteten - først stak den af hjemmefra, så lå den og "pruttede" (den gned sig op af båden), og sidst men ikke mindst havde den fået "bumser" (rester efter mågeklatter).  Letmatroserne Mads og Mikkel var vældig flittige med at skrubbe "bumserne" af, og gummibåden ser synligt bedre ud. Det var også her, at Mikkel leverede endnu et af sine guldkorn. Vi havde prøvet alt på pletterne på gummibåden - sulfo,citronsyre, ajax og skurepulver. Pernille sagde, at det eneste der rigtig hjalp på pletterne var knofedt, hvortil Mikkel svarede: " Det har vi måske ikke ombord?".

23. juli 2004

Kl. 7.00 ringede vækkeuret - vi skulle jo væk så tyskerne kunne sejle kl. 8.00 - sharp! Og det havde de tænkt sig, hjælpe os med at komme afsted var ikke lige noget de havde tænkt sig, så deeet.....

Nå, men vi lagde fra i dis og overskyet og ingen vind, så det var til Gilleleje for motor, men det gik jo også fint. Letmatroserne vågende én efter én og kom frem af "dybet". Vi var i Gilleleje kl. 10.30 - der var havnefest, så havnen var godt fyldt. Vi fandt en plads yderst i 2. position - sikkert ganske OK. Fra båden kunne vi nyde havnefesten på den anden kaj - og ikke mindst en pæleståningskonkurrence - der var 10 konkurrende. Nu 24 timer efter start er der 4 tilbage - blandt andet sidste års vinder, der stod på pælen i 60 timer - gad vide hvad de tænker på når de står derude???

Vi fik også lavet lidt praktisk - nye fendere, ny måtte, og letmatroserne fik overtalt deres far til at købe en havpilkestang, så måske vi skal have fisk til aften en af dagene.

22. juli 2004

Mikkel var oppe og hente morgenbrød, og det lykkedes selv om det foregik på en blanding af dansk, svensk, tysk og polsk. Vi gjorde klar til afgang, og sejlede fra Flakfortet ca. kl. 13.00 - vejret var stadig bare diset og grumset, men det var OK varmt. Destinationen var Helsingør, som vi anløb ca. 16.30, der var godt nok fyldt godt op, men vi fandt da en plads på siden af en tysk båd, som straks proklamerede, at de skulle sejle kl. 8.00 i morgen tidlig - gab, altså tyskere. Nå, men den slags lader vi os jo ikke sådan slå ud af, så Skipper var straks igang med at lære letmatroserne hvordan de skulle "svæve" hen over bådene - det det er de faktisk så gode til, at det er helt umuligt at høre at de "svæver" rundt på båden, når man står nede i pantry og salon.

Vi lå ret langt ude, men hvad gør det når vi har en gummibåd - så den blevet taget ind til fastlandet for at handle - undervejs mødte vi en motorskadet fiskebåd. Sådan en Anders And båd, hvor der var 5 voksne ombord, og den var vel 12 fod! De havde smadret deres gearkasse, og vi gik i krig med at trække dem i land til trailerrampen. Og så var det videre på indkøb, og retur til båden. Mads og Mikkel skulle efter aftensmaden ud og sejle gummibåd, og så mødte de et par drenge fra Kalundborg, som de inviterede ombord, og sluderede med til det var sengetid.

21. juli 2004

Vejret var mildest talt kedeligt, så vi valgte at blive på Flakfortet, men da vi gerne ville have strøm, så vi kunne se lidt TV, bruge kogekedel og pc-er valgte vi at flytte båden. Den lille sejlmanøvre tog næsten en time for vejrforholdene var som sagt ikke de bedste. Men det lykkedes.

20. juli 2004

Vi skulle lige have fikset vores to flagsnore, som begge var hoppet af. Så Mads var i bådsmandsstolen, og fik klaret snorene, mens Skipper fik sved på panden med at hejse ham op. Men han var sikkert rigtig glad for at Mads meldte sig, så han ikke skulle hejse Pernille op.

Vi lagde fra ca. 11.00 og lagde kursen mod Flakfortet - vind var der ikke noget af, men masser af sol. Vi kom til flakfortet ca. 15.00 - var gået hele vejen for motor. Lige som vi kom ind begyndte vejret at "trække sammen" og det så noget gustent ud. Og det blev det også...... I løbet af natten blæste det kraftigt op og det "stod ned i tove", og Skipper var oppe og holde nattevagt. Så søvn fik vi ikke så meget af.

19. juli 2004

Vi blev i Skanör, og der var rigeligt med liv omkring os - vi havde besøg af en svanefamilie - far, mor og to svaneunger. Senere på aftenen fik vi også øje på en minkfamilie som boede i stenmolen. De flyttede lidt rundt på tovværket på kajen, og forsøgte sågar at stige ombord ved at gå på line på fortøjningerne - det lykkedes dog ikke. Så ingen pels til Pernille i denne omgang. Vi var en tur i Skanör by, handlede og fik vafler på café. Det blæste ret kraftigt op i løbet af eftermiddagen, så vi måtte i gang med at lægge ekstra fortøjninger og fendre af.

18. juli 2004

Blue Line 4 lagde fra sin vante plads i Brøndby ca.15.30 og lagde kursen mod Skanör. Det var herligt sejlvejr - ca. 7 m/sec og sol - så hvad mere kan man forlange som start på ferien?. Vi fik en herlig tur for sejl på en biddevind, og lagde til i Skanör ca. kl. 19.00. Ungerne var også lige kommet og steg ombord. Ulempen ved det herlige sommervejr var, at det synes myggene også at det var - så vi var ved at blive ædt op om aftenen.

Juli/august 2003 Sommerferie med og uden børn Skipper og frue startede med at have en uges ferie alene. Fra Brøndby gik turen til Skanør, Klintholm, Gedser retur til Klintholm, Rødvig og så til Brøndby for at tage letmatroserne ombord.

Det mest bemærkelsesværdige vi oplevede på turen var da vi gik ind i Gedser. Der var kun plads til os på siden af en anden båd - 70 fod var den! Og det var en sejlbåd med ét ægtepar ombord, selv vi følte os små se billederne.

I Klintholm mødte vi en båd som lagde sig uden på os. Det viste sig at være et sejlerprojekt, se mere om dette på www.dsp.uk.com.

Herefter var ruten - over 14 dage med børn - Flakfortet, en tur inden om Hven, Helsingør, Gilleleje, Hundested, Nykøbing, Holbæk, Rørvig, Gilleleje, Helsingør, Rungsted.

Det var den rute Blue Line 4 tilbagelagde - men samtidig  tilbagelagde vores gummibåd nok samme distance! Med ungerne ved roret - den havde de meget glæde af under hele turen.

I Gilleleje havde vi den blandede fornøjelse at få viklet os ind i en motorbåds ankerline - hmm, der blev tilkaldt en dykker. Da han kom var vi lige præcis kommet fri af linen, og da han alligevel skulle have betaling aftalte vi at han lige tjekkede bunden for os. Så blev det også gjort.

For os var det lige som at vende hjem, da vi stak stævnen ind i Isefjorden. I Nykøbing fik vi besøg af et hold venner og Mads´s kammerat. Det var en fantastisk fornøjelse da vi kom til Holbæk Marina - vores gamle hjemhavn - sandt at sige vrimlede det med besøgene - famile, gamle sejlervenner, gaster fra turen fra Athen m.v - det var virkelig herligt.

Ungerne blev sat af i Rungsted, og Skipper og frue brugte to dage med at polere båden - flot så den ud. Det blev også til et middagsbesøg på den navnkundige Nokken - dyrt var det, men ikke særlig overbevisnende!

Den sidste uge blev altså brugt til at polere båd, og så en sidste sejltur til Lomma, som var et skønt sted, og vi var på en mindre river-raftning i gummibåden. Desværre var det også der vi var udsat for forsøg på indbrud, og vores luge blev sparket ind. Torsdag den 7. august gik turen retur til Brøndby.

Se billederne fra hele turen her.

2003 Båden på sin plads i brøndby Forskellige stemningsbilleder, og billeder af hvad der sker med Blue Line 4. Klik her.
2002 - efterår Båden på sin plads i brøndby Forskellige billeder fra Blue Line 4´s plads i Brøndby. Klik her.
2002 - august Ferie alene Selv om det havde været dejligt t have masser af mennesker omkring sig, så skal det ikke være nogen hemmelighed, at vi i stor stil nød da vi havde 5 dage helt for os selv ombord på båden. Vi benyttede lejligheden til at tage et smut til Flakfortet.

Se billederne her.

2002 - august Ferie med unger Der blev ikke taget så mange billeder, men et par blev det dog til.

Se dem her.

2002 - juli  Ferie med unger og venner Efter at vi var kommet retur til Danmark, havde vi 2 ugers ferie med ugerne. Der var blandt andet inkluderet en tur til Langelandsfestivalen.

Se billeder fra turen her.